EVERY STORY IS A LOVE STORY

25.03.2011 kl. 23:09
Äntligen är nyheten officiell:

Vår föreställning Conte d'Amour ( av Nya Rampen/Institutet/Markus Öhrn) har blivit utvald till årets Impulse festival. Impulse festivalen är, i de tyskspråkiga länderna, den största teaterfestivalen av sitt slag. Där presenteras de främsta/intressantaste/bästa (hur man nu kan välja sånt när det gäller konst) teaterföreställningarna som producerats utanför institutionerna under 2009 och 2010. Och vår föreställning är en av de 9 utvalda! Juryn hade tydligen sett över 300 föreställningar i Tyskland, Österrike och Schweiz. Det här är stort! Jag tror inte att vi själva ännu förstår vilken ära det är men de tyskar man talat med höjer ordentligt på ögonbrynen eftersom de känner väl till den här festivalen som tycks ha ett väldigt gott rykte.

Vi har ju nog vetat det här i flera månader men Impulse hade sin presskonferens i onsdags så nu får man säga det högt. Jag är så otroligt stolt över vår arbetsgrupp! Och jag är lycklig över att få jobba med så duktiga, talangfulla människor. Snart får jag se föreställningen igen, ser framemot det. Det är intressant, den blir som en drog, jag tror jag har sett den minst 8 gånger och jag vill bara se den igen och igen. Det, kan jag intyga, är ett väldigt gott tecken när man jobbar som producent, då vet man att man brinner för något när man inte kan få nog.

Impulse festivalen äger rum under två veckor i juli, i fyra olika tyska städer varav vi spelar i Düsseldorf och Köln. Planeringen och koordineringen är förstås redan i full gång och man kan ju inte annat än känna sig peppad inför det här.

Favoritfoto taget av vår regissör Markus Öhrn

Inför vår föreställning i Stockholm (15-16.4) fick vi lite förhandspublicitet på Newsmill. På söndagen var det den mest lästa artikeln och "debatten" gick het. Tycker speciellt om kommentaren "Förmodligen är det kulturmänniskor som kommit på att man kan tjäna en hacka på detta."  eller klassikern "Finns det statliga anslag till detta?"

- Ja-a vad säger man till sånt, ganska mycket har jag att säga men främst; kom och se föreställningen. Och absolut, det är ett kontroversiellt tema på vår föreställning (undersökandet av den romantiska kärlekens ideologi genom fallet Josef Fritzl) så bra att det väcker reaktioner, det är meningen.

Som bäst sitter jag sitter och äter mej mätt på Lidl godis, kanske man borde steka sig en bratwurst eller två istället.
Kommentarer (6)
alltså på riktigt, "undersökandet av den romantiska kärlekens ideologi genom fallet josef fritzl"... okej, jag sku kunna försöka låta bli att bli berörd, men jag måste ändå fråga: - var annars än i nånsorts meta-analys av mänskan existerar ens en fenomenet "den romantiska kärlekens ideologi" - i.o.m. att ni nu blir rätt så omtalade inom kulturen i de tysktalande länderna - har ni inget ansvar för de ännu levande mänskor vars liv har blivit totalförstörda av josef fritzl? har man faktiskt rätt att använda deras fruktansvärda livsöde för att analysera ett begrepp ur den sen/postmoderna teorin (alltså "den rom. kärl. ideologi")? - ännu, vilket jag vet att massor med andra mänskor har frågat (ibland är det att många mänskor ställer en fråga inte endast ett tecken på att alla mänskor är dumma, utan att det är en fråga som desperat söker ett giltigt svar) vilken koppling finns det mellan josef fritzl uppenbart svårt psykiska sjukdom, hans barns och barnbarns helt ofrivilliga fruktansvärda lidande och hans övriga familjs ovilja att inse att nåt står jävligt fel till (i sig ingen mer komplicerad situation än så, utan nära kopplad till en katolsk miljö där mannen i huset ska respekteras och man tittar lite mellan fingrarna) och fenomenet "kärlek"?
jan, alltså jan för fan26.03.11 kl. 11:14
Hej kära Jan, För det första är det här inte nån pro-Fritzl föreställlning, där vi skulle påstå att vi inte tar hänsyn till de anhöriga. För det andra, "den romantiska kärlekens ideologi" existerar väl i högsta grad i det samhälle vi lever i, i.o.m tvåsamhets och kärnfamiljen som högsta ideal, med bl.a. medier som bombarderar oss med romantiserade strukturer. Det vi undersöker i den här föreställningen är dessa strukturer. Som bekant döljer sig mycket, mycket hemskt där under och obehagliga saker sker i "kärlekens namn", och en väldigt stor procent av det kommer aldrig fram i ljuset, upp ur källaren...(jag pratar om familjevåld, följder av extrem svartsjuka, maktbehov o.s.v.) Föreställningens tema är alltså kärlek, men baksidan av den. För att dra saker till sin spets har vi gjort det genom fallet Josef Fritzl. Jag tänkte inte ha något försvarstal, hehe, eftersom jag anser att det inte är nödvändigt eftersom du känner mej. Att föreställningen väcker reaktioner är vi vana med och den delar folks åsikter ganska ordentligt. Vilket är mer än okej. Till skillnad från många andra teaterföreställningar lämnar den inte publiken oberörd eller oengagerad. Som åskådare måste man helt enkelt ta sig en funderare och ta ställning till problematiken efter att man sett föreställningen. Det gillar jag. Jag vet vilken åsikt du har och jag vet också att du inte kommer att ändra den hur jag än förklarar vår synvinkel på den här föreställningen. Men jag tackar för engagemanget :) Vill dock påpeka att vi gör definitivt inga realistiska "porträtt" av de överlevande från Fritzl's källare eller icensätter vad som "verkligen hände" (det vore verkligen makabert som estetiskt grepp). Utan vi använder det extrema fallet Fritzl som referensram när vi diskuterar dessa samhälleliga ideologiska strukturer "familj" och "romantisk kärlek". Hoppas du fick svar på det du undrade, skulle gärna diskutera med dej om det ena och det andra, men det är lite jobbigt att göra det elektroniskt. kram på dej! och hoppas du njuter där på landet!
27.03.11 01:52
jå, jag njuter på landet! nåjå, jag ska inte börja debattera här, men såhär svarar jag: den romantiska kärlekens ideologi och tvåsamhet/kärnfamiljsidealen anses väl inte inom den diskurs där man talar om att "den romantiska kärleken idealiseras" vara samma sak? (ofta är väl kärnfamiljen det ställe dit den romantiska kärleken går när den ska dö). har inte uttrycket använts för att påstå att vi i vår moderna tid har uppfunnit den romantiska kärleken därför att vi har så lite annat att göra (vilket enligt min åsikt är bullshit, men vissa kärlekslösa mänskor tycker om att påstå det), medan man förr i ti'n var mer praktiska och raskt skaffade barn och odlade i sitt anletes svett? på vilket vis det som begreppet "romantisk kärlek" syftar på kan påstås vara en "samhällelig ideologisk struktur" kan jag inte överhuvudtaget ens föreställa mig. gör ni inte saken helt onödigt komplicerad genom att försöka frångå faktum att fallet fritzl handlar om en väldigt sjuk mänskas tyranneri i en familj inom en rätt så mans-auktoritetstrogen kultur som den österrikiskt katolska? ingen kallar väl familjevåld till att börja med heller för kärlek, utan för just våld? annars sku det kallas familjekärlek, men det gör det inte. och inte jobbar ju samhället för familjevåld utan tvärtom har toleransen sänkts och sänkts hela tiden och skyddsprocesserna för kvinnor som drabbas blir långsamt bättre (bättre skydd från lagens sida, bättre möjligheter till skyddat boende, starkare reaktioner från polisens sida). att kalla kvinnomisshandlare för ett problem inom kärleksideologin är som att kalla cykeltjuvar för ett problem inom miljöaktivismen (därför att deras kriminalitet är relaterat till cyklar, vilka är bra för miljön). allt detta och mycket mer, av den orsaken att jag inte tycker att det är hänsynsfullt mot äkta, livslevande mänskor som har gått igenom ett helvete att göra deras uppväxt (ni går ju hela tiden ut med att det handlar om josef fritzl-fallet) till föremål för nånsorts analys som jag (trots att jag inte är helt urbota dum i huvudet) inte ens kan hitta den första lösa trådändan till. sorry, men det gör mig faktiskt lite förbannad å deras vägnar. men sådan är nu konsten, bara.
jan för fan27.03.11 kl. 13:15
Tjohoo! Applåder!
IdaW28.03.11 kl. 15:26
jag ramlade in på den här sidan: http://www.svd.se/kultur/kritik-mot-pjas-om-fritzl_6044043.svd jag förstår att pjäsen, inte helt otippat, vållar debatt (även om jag är för trött just den här timmen för att lägga mig i) men gud så intressant! jag hade verkligen velat se föreställningen om jag haft chansen. grattis till framgångarna! :)
mariaaa.ratata.fi29.03.11 kl. 07:20
Hej å tack för länken! skall skicka den åt mitt team. Jo, det är en intressant och kontroversiell föreställning och jag gissar väl att alla som gör teater vill ha reaktioner så det är bara att tacka och ta emot när nån bryr sig om ens jobb, det är sällan teater diskuteras utanför teaterkretsarna, så detta är nog bara ett gott tecken. (och vi är mycket medvetna om att alla kanske inte tycker det är politiskt korrekt). Föreställningen lyfter fram ganska stora frågor som sällan eller alltför lite vädras i offentligheten, så bra med diskussion, hoppas vi kommer till kärnan också. Vi får se om diskussionen växer! Tack för grattis, det känns väldigt roligt och spännande. Elin
29.03.11 13:13
Vi ses på Kulturhuset i april! Har ju endast sett demon 2009 på Baltic Circle så det är väl dags att se den slutliga versionen. Ha det bra där i Europas ljuvligaste stad. E.
Enni29.03.11 kl. 22:10
Hej Enni, vad roligt! välkommen! det kan löna sig att boka biljett tror jag (hoppas ju i alla fall på fullt hus) Vi ses då! Ha det så bra! Hälsningar från våren i Berlin
29.03.11 23:28
Grattis till utnämningen! Låter som att pjäsen är skrämmande och tankeväckande. Det är bra att bli provocerad ibland och bli tvungen att ta ställning till jobbiga saker. På det sättet lär man känna sig själv. Många av oss bäddar åt oss så att vi aldrig behöver ifrågasätta oss själva och våra värderingar så är det bra att teaterfolket kastar sånt här i vårt nylle så att vi måste reagera på något sätt. Jag antar att det är omöjligt att bara rycka på axlarna åt en sån här föreställning, och det är bra. Modigt av er.
Hanna01.04.11 kl. 08:34

Jag är Elin. Jag är teaterproducent och har just flyttat till Berlin, nu kretsar mitt liv kring mitt jobb med min teatergrupp Nya Rampen. Bloggen finns främst till för att mina vänner och min familj skall ha lite insyn i min vardag nu när jag bor i här.

Senaste kommentarer

29.09, 03:04status september 2011 av Linda Molin
08.09, 11:27juni 2011 av Fia
08.08, 06:43juni 2011 av A-K
09.06, 16:34Paris turnédag 1 av Seaberg